Niedziela z muzyką

Koncert z cyklu “Niedziela z muzyką u św. Mateusza”

(wstęp wolny)

Koncerty w sezonie 2012/13 odbywają się w kaplicy „Mateusik“(wejście od ul. Czerwonej)

Wykonawcy:

  • Rafael Gabriel Przybyła – obój barokowy
  • Jakub Kościukiewicz – wiolonczela barokowa
  • Anton Birula – lutnia barokowa
  • Patrycja Leśnik, Magdalena Maniewska, Ewa Kieres – oboje barokowe

Prowadzenie koncertu:

  • Janusz Janyst

Program koncertu:

Johann Sebastian Bach (1685 – 1750)

  • Sinfonia z Kantaty “Ich steh mit einem Fuss im Grabe” BWV 156
  • Chorały z Kantaty “Schwingt freudig euch empor” BWV 36
  • Chorał z Kantaty “Nun komm, der Heiden Heiland” BWV 62
  • Sinfonia i chorały z “Weihnachts-Oratorium” BWV 248
  • Domenico Gabrielli (1659-1690) – Ricercar II (wiolonczela barokowa solo)
  • Antonio Vivaldi (1678 – 1741) – Largo z Koncertu d-moll RV 535 Sylvius
  • Leopold Weiss (1687 – 1750) – Suita D-dur (lutnia solo)
  • Johann Joachim Quantz (1697 – 1773) – Sonata D-dur (obój barokowy i bc.)

 

Rafael Gabriel Przybyła

urodził się w 1972 r. w Bielsku-Białej. W 1991r. ukończył bielskie Liceum Muzyczne i rozpoczął studia na wydziale Teorii Muzyki w Akademii Muzycznej w Krakowie. W 1993 r. został także przyjęty na wydział Instrumentalny tejże Akademii, kształcąc się w klasie oboju Prof. Jerzego Kotyczki. Studia te ukończył w 1998 r. otrzymując Dyplom z oceną celującą. Uczestniczył w wielu renomowanych kursach Muzyki Dawnej, kształcąc się pod kierunkiem takich mistrzów jak Paul Goodwin, Sophia McKenna, Bruce Haynes czy Ku Ebbinge. W 1995 r. został także stypendystą Fundacji Reichenberg Trust. W 1999 r. ukończył specjalistyczne studia podyplomowe na wydziale Muzyki Dawnej w Royal Academy of Music w Londynie w klasie oboju barokowego Prof. Sophii McKenna. Współpracuje z czołowymi zespołami specjalizującymi się w nurcie wykonawczym z użyciem instrumentów historycznych. Od kwietnia 2005 r. jest oboistą zespołu Musicae Antiquae Collegium Varsoviense Warszawskiej Opery Kameralnej. Występuje jako solista i pierwszy oboista takich zespołów jak: Harmonia Sacra, Concerto Polacco, Collegium Viridimontanum. Jest także zapraszany do współpracy z takimi artystami jak Philippe Herreweghe, Paul Goodwin, Joshua Rifkin, Jean-Claude Malgoire, Władysław Kłosiewicz. Dokonał wielu nagrań (CD, Polskie Radio, BBC, Telewizja Polska, Telewizja POLONIA). Jest kierownikiem artystycznym orkiestry barokowej Camerata Podlaska i współtwórcą cyklu koncertów Muzyczny Wersal Podlaski. Prowadzi klasę oboju barokowego w Akademii Muzycznej w Łodzi i w Poznaniu oraz w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. F. Chopina w Warszawie.

Jakub Kościukiewicz

ur. w 1979 r. we Wrocławiu, gdzie ukończył PSM I st im G. Bacewicz (klasa Stanisława Małka) oraz PLM im. K. Szymanowskiego (klasa Ewy Dymek-Kuś). Edukacje kontynuował na AM w Krakowie w klasie wiolonczeli ad. Teresy Kamińskiej (dyplom w 2003 roku). Swoje kwalifikacje pogłębiał biorąc udział w licznych kursach i warsztatach muzyki dawnej w Wilanowie, Krakowie, Karlsruhe, Rolduc oraz studiując równolegle na Dresdner Akademie für Alte Musik w klasie wiolonczeli barokowej Christine Kyprianides (1999-2001). W latach 2003-2005 odbył specjalistyczne studia w Guildhall School of Music & Drama w Londynie w klasie wiolonczeli barokowej Alison McGillivray, które zakończył dyplomami MMus oraz PgDip. Lekcje pobierał ponadto u Rainera Zipperlinga, Jaapa ter Linden\’a, Marcusa Möllenbecka, Larsa Ulrika Mortensena, Phoebe Carrai, Balazsa Mál?, Simona Standage\’a, Stephena Prestona, Andrew Manze\’a, Rachel Podger, Agaty Sapiechy, Alfredo Bernardiniego, Jacquesa Ogg\’a, Nicholasa Parle\’a, Katherine McGillivray, Billa Cartera, Antona Stecka, Jespera Christensena i Menno van Delfta. Jako kameralista, solista i muzyk orkiestrowy występował i nagrywał z większością polskich zespołów grających na instrumentach historycznych, m.in. z Collegio di Musica Sacra Andrzeja Kosendiaka Dolnośląską Orkiestrą Barokową, Orkiestrą Liryczną, Harmonologią i Kapelą Jasnogórską prowadzonymi przez Jana Tomasza Adamusa, Concerto Polacco, Harmonia Sacra, La Tempesta, Orkiestrą I Rzeczypospolitej, Il Piacere, Cantores Minores Wratislavienses, Cameratą Podlaską, Fiori Pari, Nova Silesia, Maresiénne Consort a także z belgijskim zespołem Les Muffatti prowadzonym przez Petera Van Heyghena.. Współpracował również z Enrico Gattim, Alfredo Bernardinim, Paulem Goodwinem, Jaapem ter Lindenem, Claudio Caviną, Benjaminem Baylem, Władysławem Kłosiewiczem, Markiem Toporowskim, Marcinem Szlestem, Pavlo Beznosiukiem, Olgą Pasiecznik, Nicholasem Parlem, Markiem Strynclem, Paulem McCreeshem, Andreasem Speringiem i Jaapem Schroederem. Poza Polską występował również w Niemczech, Belgii, Szwajcarii, Francji, Holandii, Hiszpanii, Słowenii, Chorwacji, Czechach, Rosji, Wielkiej Brytanii, na Ukrainie, Słowacji i w USA. Obecnie jest etatowym muzykiem zespołu Musicae Antique Collegiae Varsoviense przy Warszawskiej Operze Kameralnej oraz prowadzi klasy wiolonczeli barokowej i zespołów muzyki dawnej w ZPSM im F. Chopina.. Współpracuje także z Wrocławską Orkiestrą Barokową, z gdańskim zespołem Goldberg Baroque Ensemble oraz łódzkim Ibaroque. W Akademii Muzycznej w Łodzi prowadzi klasę wiolonczeli barokowej oraz orkiestrę barokową.

Anton Birula

studiował lutnię w Królewskim konserwatorium w Hadze w klasie prof. Toyohiko Satoh i w Wyższej szkole Muzycznej w Kolonii w klasie Prof. Konrada Junghaenela. Od wielu lat Anton Birula prowadzi bogatą działalność artystyczną.Gra na lutni oraz jej wszystkich odmianach, teorbie i gitarze barokowej. Specjalizuje się w muzyce lutniowej kompozytorów szkoły francuskiej, takich jak: Gaultier, Moputon, Du Fault oraz kompozytorów niemieckich E. Reusnera, S.L Weissa i J.S. Bacha.Razem z Lutnistka Anną Kowalską tworzą duet. Początkiem tej współpracy był program “Baroque Lute Duets” składający sie z duetów na lutnie barokowe kompozytorów Anglii Francji i Niemiec z drugiej połowy XVII i I połowy. XVIII wieku (Lawes, Hagen, Falkenhagen, Marais, Du Fault). Program ten został zarejestrowany na płytę CD i stanowi jedne z nielicznych nagrań tych rzadko wykonywanych utworów. Ostatnio w repertuarze duetu pojawił się program na gitary historyczne które są kopiami gitar słynnego XIX wiecznego lutnika francuskiego – Rene Lacotta. Instrumenty te są wyposażone w struny jelitowe, co pozwala odtworzyć oryginalny kolor dźwięku charakterystyczny dla utworów takich kompozytorów jak: F. Sor, M. Guliani,F. Carulli. Od wielu lat współpracuje z zespołem MACV i Warszawską Operą Kameralną,. Stale bierze udział w Festiwalu Oper Barokowych w Warszawie.Od 2005 roku prowadzi klasę lutni w szkole II stopnia im Fryderyka Chopina w Warszawie oraz od 2009 w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.Regularnie koncertuje w kraju i za granicą (Belgia, Bułgaria, Federacja Rosyjska, Francja, Holandia, Litwa, Łotwa, Niemcy, Wielka Brytania).