Organy
Organy firmy Rieger z Jägerndorf (1928)
Parafie ewangelicko-augsburskie dawnej Łodzi i jej okolic od początku swojego istnienia posiadały instrumenty, których wykonanie powierzano uznanym firmom organmistrzowskim takim jak np. Schlag und Söhne czy Gebrüder Walther. W przypadku kościoła św. Mateusza postarano się o instrument wyjątkowy, największy w Łodzi pierwszych dekad XX w. Zadanie budowy nowych organów zlecono warsztatowi firmy Rieger z Jägerndorf, którego liczne dzieła powstawały dla świątyń Polski południowej i centralnej. W Łodzi jednak instrument kościoła św. Mateusza był dla riegerowskiego warsztatu debiutem, obiektem prestiżowym, który stanowić mógłby referencje dla ewentualnych dalszych zleceń w mieście. Ukończone w 1928 r. organy wyposażono w 60 rejestrów rozdysponowanych między trzy manuały (C-g3) i klawiaturę pedałową (C-f1), zaś cały mechanizm oparty na trakturze pneumatycznej i wiatrownicach stożkowych oraz zespół brzmienia umieszczono w neoromańskiej szafie organowej dostosowanej pod względem stylistyki do architektury i pozostałego wyposażenia ruchomego świątyni. Nowe organy opatrzono numerem opusowym 2360. O jakości i brzmieniowej urodzie instrumentu świadczy opinia prof. Fritza Lubricha z Katowic, który w 1933 r. napisał:
Całokształt organów przez firmę Rieger wystawionych w kościele św. Mateusza w Łodzi posiada szlachetną głębię i całkowicie opanowuje olbrzymie wnętrze domu Służby Bożej. Przytem dźwięk w największym fortissimo pozostaje zawsze szlachetnym i nie wykazuje żadnej ostrości albo natrętnego działania pewnych głosów. Z prawdziwym artystycznym zadowoleniem grałem na tym arcydziele i gratuluję serdecznie firmie Rieger, jak i parafii.
Oryginalna dyspozycja instrumentu bazowała na koncepcji późnoromantycznych organów kręgu niemieckojęzycznego, wzbogacona jednak była o typowe już dla wczesnej fazy ruchu neobarokowego rejestry takie jak Sesquialtera 2fach, Geigenregal 4’, Siffflöte 1’, Nachthorn 4’.
W pierwotnym założeniu z 1928 r. zespół brzmienia manuału I umieszczony był na dwóch wiatrownicach bezpośrednio za ścianą prospektu, zespoły manuału II i manuału III umieszczone były w dwóch szafach ekspresyjnych za sekcją manuału I, zaś sekcja pedałowa – asymetrycznie względem pozostałych sekcji, w przestrzeni znajdującej się po północnej stronie niszy organowej. W wyniku prac zrealizowanych w II połowie XX w. przez firmę Roberta Polcyna z Poznania wiatrownice sekcji pedału zostały umieszczone w dwóch segmentach po bokach oryginalnej szafy organowej. W wyniku dalszych przekształceń wprowadzonych następnie przez firmę Szczerbaniak z Łodzi instrument wyposażony został w jaśniejsze głosy alikwotowe i mieszane w manuale I i II, co stanowiło z kolei odpowiedź na założenia niemieckiego Orgelbewegung, które Dymitr Szczerbaniak poznał w trakcie swojej pracy w warsztacie firmy Kemper w Lubece.
Ze swojej pierwszej odsłony powstałej w 1928 r. instrument zachował oryginalną szafę organową, wiatrownice, trakturę pneumatyczną, stół gry oraz większość piszczałek.
Obecnie opiekę nad organami kościoła ewangelicko-augsburskiego św. Mateusza w Łodzi sprawuje warsztat organmistrzowski Andrzeja Sutowicza z Łodzi. Utrzymywany w stanie
w pełnej koncertowej sprawności instrument rozbrzmiewa nie tylko w trakcie liturgii, ale także w ramach organizowanego od 1996 r. cyklu Niedziela z muzyką u św. Mateusza.
Organy firmy Schlag und Söhne ze Świdnicy (1894)
Kaplica Mateusik przylegająca do kościoła św. Mateusza wyposażona jest od 1983 r.
w zabytkowe organy zbudowane w świdnickim warsztacie firmy Schlag und Söhne w 1894 r., opatrzone numerem opusowym 399 w katologu dzieł owej firmy i znajdujące się pierwotnie w kościele ewangelickim w Kobylej Górze. Wyposażony w 12 rejestrów rozdysponowanych między dwa manuały (C-f3) i klawiaturę pedałową (C-d1) instrument oparty jest na typowym dla firmy Schlag und Söhne systemie upustowo działających wiatrownic (Einkanzellentaschenlade) oraz na trakturze pneumatycznej. Neogotycka szafa organowa mieści w sobie nie tylko wiatrownice i piszczałki poszczególnych sekcji brzmieniowych, ale także dwa wykonane w 1983 r. miechy pływakowe. W ramach translokacji zrealizowanej przez firmę Szczerbaniak z Łodzi przekształcono pierwotną dyspozycję, wprowadzając do niej neobarokowe głosy wysokostopowe i mieszane. Mimo to spośród 12 rejestrów 9 zawiera wciąż oryginalne piszczałki z 1894 r. Z pierwotnego założenia pochodzi ponadto szafa organowa, wiatrownice oraz większość elementów stołu gry i traktury.
Organy firmy J. Szymański i Syn z Warszawy (ok. 1884)
W 2002 r. kaplica Mateusik przy kościele ewangelicko-augsburskim św. Mateusza
w Łodzi wzbogaciła się o wymagające konserwacji i rekonstrukcji piszczałek metalowych niewielkie organy zbudowane ok. 1884 r. przez firmę J. Szymański i Syn z Warszawy. Umieszczony w neoromańskiej szafie organowej instrument znajdował się pierwotnie
w kaplicy Braci Morawskich przy ul. Żeromskiego w Łodzi. Dzieło warszawskiego organmistrza wyposażone jest w 4 rejestry obsługiwane przez jedną klawiaturę manuałową (C-c3), posiada wiatrownicę stożkową i trakturę mechaniczną. Instrument wymaga rekonstrukcji brakujących piszczałek metalowych.
Organy firmy Rieger (Jägerndorf) z 1928 r., opus 2360,
w kościele ewangelicko-augsburskim św. Mateusza w Łodzi
Dyspozycja z 1928 r.: | Dyspozycja obecna (2016): | ||
Manual I (C-g3) | Manual I (C-g3) | ||
1. Principal | 16’ | 1. Principal | 16’ |
2. Principal | 8’ | 2. Principal | 8’ |
3. Fugara | 8’ | 3. Fugara | 8’ |
4. Dolce | 8’ | 4. Fagott | 16’ |
5. Hohlflöte | 8’ | 5. Hohlflöte | 8’ |
6. Gedeckt | 8’ | 6. Gedeckt | 8’ |
7. Oktave | 4’ | 7. Oktave | 4’ |
8. Viola | 4’ | 8. Viola | 4’ |
9. Rohrflöte | 4’ | 9. Rohrflöte | 4’ |
10. Oktavin | 2’ | 10. Oktavin | 2’ |
11. Rauschquinte | 2fach 2⅔’ | 11. Rauschquinte | 2fach |
12. Kornett | 3-5fach 8’ | 12. Kornett | 3-5fach |
13. Mixtur | 5fach 2⅔’ | 13. Mixtur | 5fach |
14. Trompete | 8’ | 14. Trompete | 8’ |
Manual II (C-g3) | Manual II (C-g3) | ||
15. Bourdon | 16’ | 15. Bourdon | 16’ |
16. Hornprincipal | 8’ | 16. Hornprincipal | 8’ |
17. Gamba | 8’ | 17. Gamba | 8’ |
18. Quintatön | 8’ | 18. Quintatön | 8’ |
19. Konzertflöte | 8’ | 19. Konzertflöte | 8’ |
20. Liebl. Gedeckt | 8’ | 20. Liebl. Gedeckt | 8’ |
21. Principal | 4’ | 21. Principal | 4’ |
22. Gemshorn | 4’ | 22. Gemshorn | 4’ |
23. Wienerflöte | 4’ | 23. Wienerflöte | 4’ |
24. Quintflöte | 2⅔’ | 24. Quintflöte | 1⅓’ |
25. Flageolett | 2’ | 25. Flageolett | 2’ |
26. Terzflöte | 1⅗’ | 26. Terzflöte | 1⅗’ |
27. Scharff | 3fach 1’ | 27. Scharff | 3fach |
28. Clarinette | 8’ | 28. Clarinette | 8’ |
29. Geigenregal | 4’ | 29. Geigenregal | 4’ |
Manual III (C-g3) | Manual III (C-g3) | ||
30. Stillgedeckt | 16’ | 30. Stillgedeckt | 16’ |
31. Flötenprincipal | 8’ | 31. Flötenprincipal | 8’ |
32. Salcional | 8’ | 32. Salcional | 8’ |
33. Vox coelestis | 8’ | 33. Vox coelestis | 8’ |
34. Fernflöte | 8’ | 34. Fernflöte | 8’ |
35. Rohrflöte | 8’ | 35. Rohrflöte | 8’ |
36. Prästant | 4’ | 36. Prästant | 4’ |
37. Dolce | 4’ | 37. Dolce | 4’ |
38. Nachthorn | 4’ | 38. Nachthorn | 4’ |
39. Waldflöte | 2’ | 39. Waldflöte | 2’ |
40. Sifflöte | 1’ | 40. Sifflöte | 1’ |
41. Sesquialtera | 2fach 2⅔’ | 41. Sesquialtera | 2fach 2⅔’ |
42. Mixtur | 4fach 2⅔’ | 42. Mixtur | 4fach 2⅔’ |
43. Dulcian | 16’ | 43. Dulcian | 16’ |
44. Oboe | 8’ | 44. Oboe | 8’ |
45. Clairon | 4’ | 45. Clairon | 4’ |
Pedal (C-f1) | Pedal (C-f1) | ||
46. Principalbass | 16’ | 46. Principalbass | 16’ |
47. Kontrabass | 16’ | 47. Kontrabass | 16’ |
48. Subbass | 16’ | 48. Subbass | 16’ |
49. Bourdonbass | 16’ | 49. Bourdonbass | 16’ |
50. Echobass | 16’ | 50. Echobass | 16’ |
51. Quintbass | 10⅔’ | 51. Quintbass | 10⅔’ |
52. Oktave | 8’ | 52. Oktave | 8’ |
53. Cello | 8’ | 53. Prästant | 4’ |
54. Gedeckt | 8’ | 54. Gedeckt | 8’ |
55. Flöte | 4’ | 55. Flöte | 4’ |
56. Rauschpfeife | 4fach 2⅔’ | 56. Rauschpfeife | 4fach 2⅔’ |
57. Bombarde | 16’ | 57. Bombarde | 16’ |
58. Basstrompete | 8’ | 58. Basstrompete | 8’ |
59. Oboe | 8’ | 59. Oboe | 8’ |
60. Clairon | 4’ | 60. Clairon | 4’ |
II-I | II-I | ||
III-I | III-I | ||
III-II | III-II | ||
Sub II-I | Sub II-I | ||
Sub II | Sub II | ||
Sub III-I | Sub III-I | ||
Sub III-II | Sub III-II | ||
Sub III | Sub III | ||
Super III-I | Super III-I | ||
Super III-II | Super III-II | ||
Super III | Super III | ||
Super II-I | Super II-I | ||
Super II | Super II | ||
Super I | Super I | ||
III-Ped | III-Ped | ||
II-Ped | II-Ped | ||
I-Ped | I-Ped | ||
Schweller II | Schweller II | ||
Schweller III | Schweller III | ||
Walze | Walze | ||
Włączniki ręczne: | Włączniki ręczne: | ||
Fr. Komb. I | Fr. Komb. I | ||
Fr. Komb. II | Fr. Komb. II | ||
Piano | Piano | ||
Mezzoforte | Mezzoforte | ||
Forte | Forte | ||
Fortissimo | Fortissimo | ||
Tutti | Tutti | ||
Handregister ab | Handregister ab | ||
Rohrwerke | Rohrwerke | ||
Aut. Pedal | Aut. Pedal | ||
Tremolo II Man. | Tremolo II Man. | ||
Tremolo III Man. | Tremolo III Man. | ||
Włączniki nożne: | Włączniki nożne: | ||
Normalkoppeln | Normalkoppeln | ||
Oktavkoppeln | Oktavkoppeln | ||
III-Ped. | III-Ped. | ||
II-Ped. | II-Ped. | ||
I-Ped. | I-Ped. | ||
Koppeln ab Walze | Koppeln ab Walze | ||
Crescendo ab | Crescendo ab | ||
I ab | I ab | ||
16’ ab | 16’ ab | ||
Tutti | Tutti |
Organy firmy Schlag und Söhne (Schweidnitz) z 1894 r., opus 399,
w kaplicy Mateusik przy kościele ewangelicko-augsburskim św. Mateusza w Łodzi
Dyspozycja z 1894 r.: | Dyspozycja obecna (2016): | ||
Manual I (C-f3) | Manual I (C-f3) | ||
1. Bordun | 16’ | 1. Flet leśny | 2’ |
2. Prinzipal | 8’ | 2. Pryncypał | 8’ |
3. Hohlflöte | 8’ | 3. Holflet | 8’ |
4. Gamba | 8’ | 4. Gamba | 8’ |
5. Octave | 4’ | 5. Oktawa | 4’ |
6. Progression | 2-3fach | 6. Mikstura | 3-4 ch. |
Manual II (C-f3) | Manual II (C-f3) | ||
7. Gemshorn | 8’ | 7. Gemshorn | 4’ |
8. Flöte | 8’ | 8. Flet kryty | 8’ |
9. Salicional | 8’ | 9. Sesquialtera | 2 ch. |
10. Traversflöte | 4’ | 10. Kwinta | 2 ch. |
Pedal (C-d1) | Pedal (C-d1) | ||
11. Subbass | 16’ | 11. Subbas | 16’ |
12. Cello | 8’ | 12. Oktawbas | 8’ |
II-I | II-I | ||
I-Ped | I-Ped | ||
Volles Werk | Tutti | ||
[nieokreślony włącznik] | Tremolo II |
Organy firmy J. Szymański i Syn (Warszawa) z ok. 1884
w kaplicy Mateusik przy kościele ewangelicko-augsburskim św. Mateusza w Łodzi
Dyspozycja pierwotna i obecna: | |
Manuał (C-c3) | |
1. Bourdon | 8’ |
2. Salcjon | 8’ |
3. Flet | 4’ |
4. Sup octava | 2’ |