Koncert “Kantaty J. S. Bacha”

Zapraszamy na koncert

„Kantaty J. S. Bacha” 

wykonawcy

Aleksandra Hanus – sopran
Malwina Borkowicz – alt
Karol Kozłowski – tenor
Paweł Czekała – bas

Łódzka Orkiestra Barokowa Altberg Ensemble

kierownictwo artystyczne

Jörg-Andreas Bötticher (SCB Basel), klawesyn, pozytyw

(wstęp wolny)

22 października 2018 r. (poniedziałek) godz. 18.00

 

Program koncertu:

Johann Bernhardt Bach (1676-1749)

– “Ouverture Nr. 2, G dur”

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

– Kantata „Was willst du dich betrüben”, BWV 107

– I Suita orkiestrowa C dur, BWV 1066

– Kantata „Erwünschtes Freudenlicht”, BWV 184

 

Skład orkiestry Altberg Ensemble

Skrzypce I

– Justyna Skatulnik

– Joanna Piszczorowicz

Skrzypce II

– Joanna Gręziak

– Małgorzata Góraj

Altówki

– Katarzyna Rymuza

Oboje

– Jan Hutek

– Patrycja Leśnik-Hutek

Fagot

– Szymon Józefowski

Klawesyn

– Ewa Mrowca

Wiolonczele

– Kuba Kościukiewicz

– Anna Cierpisz

Kontrabas

– Grzegorz Zimak

 

Orkiestra barokowa Altberg Ensemble

Jest nowym i młodym zespołem powstałym w 2017 roku z inicjatywy Jakuba Kościukiewicza, wiolonczelisty specjalizującego się w historycznym wykonawstwie muzyki baroku, wykładowcy AM w Łodzi, muzyka m.in. Wrocławskiej Orkiestry Barokowej (Narodowe Forum Muzyki) i Musicae Antiquae Collegium Varsoviense (Warszawska Opera Kameralna).

Debiut zespołu miał miejsce podczas XVIII festiwalu Kolory Polski. Altberg Ensemble uświetniał obchody 800-lecia Piotrkowa Trybunalskiego koncertując w zabytkowym gmachu Trybunału Koronnego. Formacja brała również udział w pierwszym w Łodzi wykonaniu na historycznych instrumentach Muzyki na Wodzie G.F.Haendla w ramach Międzyuczelnianej Orkiestry Barokowej podczas AŻ Festiwalu. Zespół występował w Narodowym Instytucie Fryderyka Chopina w Warszawie w ramach projektów edukacyjnych wraz z zespołem tańca dworskiego Cracovia Danza. Powstanie łódzkiej orkiestry barokowej zostało docenione przez łódzkie środowisko artystyczne, co zaowocowało nominacją i zwycięstwem w plebiscycie portalu Kalejdoskop na „najbardziej wystrzałowe wydarzenie kulturalne w 2017 roku”. Grupa została uhonorowana Armatką Kultury 2017.

Zespół składa się z profesjonalnych muzyków grających na instrumentach historycznych. Są to absolwenci i wykładowcy Katedry Klawesynu i Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Muzyka dawna, poszczególne klasy instrumentów historycznych, rozmaite zespoły kameralne jak i akademicka orkiestra barokowa, od prawie dekady rozwijają się na łódzkiej uczelni bardzo prężnie. Umożliwiają one studentom kształcenie w zakresie historycznego wykonawstwa i cieszą się coraz większą popularnością. Projekt Altberg Ensemble ma na celu zintegrowanie środowiska wyróżniających się muzyków związanych z łódzką uczelnią oraz umożliwienie zapoznania się z ich kunsztem publiczności całego regionu. Wszyscy członkowie zespołu grają na instrumentach z epoki baroku (oryginalnych bądź ich wiernych kopiach) oraz używają strun jelitowych i smyczków barokowych. Stosują również historyczne praktyki wykonawcze, co wymaga nie tylko wszechstronnego wykształcenia w dziedzinie samej instrumentalistyki, ale również szerokiej wiedzy teoretycznej oraz doświadczenia. Wielu członków zespołu nabywa je współpracując z renomowanymi zespołami muzyki dawnej w kraju i zagranicą. W zależności od potrzeb repertuarowych zespół poszerzany jest o zaproszonych muzyków gościnnych. Repertuar zespołu obejmuje kameralne i orkiestrowe dzieła instrumentalne oraz wokalno-instrumentalne XVII i XVIII wieku.

Nazwa zespołu inspirowana jest postacią Emmy Altberg (1889-1983), pianistki i klawesynistki, artystki niezwykle twórczej i poszukującej, zafascynowanej muzyką dawną. Kontynuowała ona tradycje prekursorki renesansu klawesynu i muzyki dawnej Wandy Landowskiej, u której uczyła się w Saint-Leu-la-Forȇt w latach 20-stych XX wieku. Zaraz po II Wojnie Światowej Emma Altberg otwarła i prowadziła klasę klawesynu w PWSM w Łodzi.

 

Jörg-Andreas Bötticher

Urodzony w Berlinie, studiował Muzykę Dawną w Bazylei. Dyplom organowy uzyskał w klasie Jean-Claude’a Zehndera, dyplom z klawesynu w klasie Andreasa Staiera, a studia podyplomowe odbył pod kierunkiem Jespera Christensena oraz Gustava Leonhardta.

W latach 1990–2004 z zespołem La Fenice badał i nagrywał repertuar włoskiego wczesnego baroku. Koncertuje jako solista, a także z wieloma zespołami kameralnymi oraz orkiestrami takimi jak: Akademie für alte Musik, Bachstiftung St. Gallen czy Voces Suaves.

W sezonie artystycznym 2013/2014 brał udział w wykonaniu Pasji Mateuszowej z Filharmonikami Berlińskimi pod batutą  Simona Rattle (Londyn, Nowy York). W 2015 roku był zaproszony jako solista i dyrygent do wykonania Koncertów Brandenburskich z orkiestrą z Granady.

Jest profesorem klawesynu, organów i basu cyfrowanego w Schola Cantorum Basiliensis. W latach 1998-2016 wykładał dawne praktyki wykonawcze w Wyższej Szkole Muzycznej w Bazylei.Prowadził kursy i wykłady w wielu europejskich uczelniach, a także w Tokyo i Bogocie. Jest organistą w Predigerkirche w Bazylei, gdzie od 2004  do 2012 roku poprowadził wykonania wszystkich kantat J. S. Bacha. Od 2013 roku jest kierownikiem artystycznym cyklu „Abendmusiken in der Predigerkirche“.

Jest autorem licznych publikacji w dziedzinie basso continuo, estetyki muzyki, kantat J. S. Bacha. Liczne płyty CD dokumentują jego zainteresowania mało znanymi kompozytorami takimi jak: Alessandro Poglietti, Michelangelo Rossi, Gottlieb Muffat, czy Carlo Zuccari i Gaspard Fritz, wśród nich najnowsze: The ViolinsDeligh (z P. Nikitassovą) oraz In convertendo (Abendmusiken Basel).