Koncert orkiestry Altberg Ensemble

Koncert kameralny orkiestry barokowej Altberg Ensemble

(wstęp wolny)

Sobota | 17 listopada 2018 | 17.00

 

Koncert odbywa się w ramach Jubileuszu 90-lecia Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego św. Mateusza w Łodzi

 

Wykonawcy:

Joanna Klisowska – sopran

 

Altberg Ensemble

Joanna Gręziak  – skrzypce barokowe

Małgorzata Góraj   – skrzypce barokowe

Jakub Kościukiewicz – wiolonczela barokowa

Ewa Mrowca – klawesyn

Witold Wilgos  – teorba

 

Program koncertu:

Adam Jarzębski (? – 1649)

– Canzona Chromatica

Georg Philipp Telemann (1681-1767)

– Kantata Also hat Gott die Welt geliebet

 Johann Sebastian Bach (1685-1750)

– I Suita na wiolonczelę solo BWV 1007

Stanisław Sylwester Szarzyński (XVII-XVIII w.)

– Motet Jesu Spes Mea

Marcin Mielczewski (ok. 1600-1651)

– Sonata na 2 skrzypiec i basso continuo

Georg Friedrich Haendel (1685-1759)

– Motet Gloria na sopran, 2 skrzypiec i basso continuo

 

Organizator koncertu:

Parafia Ewangelicko-Augsburska św. Mateusza w Łodzi

 

Joanna Klisowska – sopran

Urodziła się we Wrocławiu i tu podjęła edukację muzyczną jako skrzypaczka, a potem studia wokalne w Akademii Muzycznej w klasie prof. B. E. Werner. Joanna Klisowska ukończyła następnie kurs śpiewu barokowego pod kierunkiem C. Ansermet (Mediolan) oraz dwuletnie studia podyplomowe z wyróżnieniem w Musikhochschule Trossingen na wydziale muzyki dawnej w kształcąc się pod kierunkiem Ch. Hilza i M. K. Kiehr. Sopranistka pracowała również pod kierunkiem znanej polskiej śpiewaczki Jolanty Żmurko, a także uczestniczyła w licznych kursach wykonawstwa muzyki baroku prowadzonych przez m.in: G. Banditelli, P.Kooija, B. Schlick, J.Christensena, K. Widmera, S. Prine, L. Brunmayr-Tutz i innych. Joanna Klisowska specjalizuje się w wykonawstwie muzyki Baroku i Klasycyzmu. W kręgu jej zainteresowań znajduje się również muzyka francuska końca XIX w., pieśń oraz muzyka współczesna.

Artystka prowadzi ożywioną działalność koncertową współpracując m.in z C. Astronio, G. Capuano, M. Creedem , P. Heras- Casado, B. Kuijkenem, L. Ghielmim, V.Luksem, P. Nemethem, P. Neumannem, M. Schuldt-Jensenem, M. Toporowskim, Ch. Toetem, R. Vettorim oraz z zespołami: Accademia della Arcadia, Artsemble, Bozen Baroque Ensemble, Il Canto di Orfeo (IT), Collegium 1704 (CZE), Divina Armonia (IT), Immortal Bach Ensemble (DE), SWR Stuttgart Vocal Ensemble (DE), Mitteleuropea Orchestra Barocca (IT), La Barocca (IT). Występowała m.in. na festiwalach takich jak: Lucerne Festival, Utrecht Early Music Festival, Festival Ambronay, Rheingau Musik Festival, Wratislavia Cantans, Settimane Barocche Musica e Poesia a S. Maurizio, Festival Hendlowski, Festival Internazionale di Danza e di Musica Antica, Festival Brežice, Festival di Musica Barocca di Rovigno, Festival Mozart, Settembre in Musica, Musica Antiqua, Forum Musicum, Maj z Muzyką Dawną, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej, Musica Elettronica Nuova i inne. Pracowała z reżyserami takimi jak Simon McBurney, Philipp Harnoncourt czy Giorgio Degasperi. Koncertuje w całej Europie. Prowadzi również działalność pedagogiczną i kursy mistrzowskie.

W jej dorobku płytowym znajduje się niedawno odkryte Oratorium Musicum „Der Mensch ein Gottesmörder” L. Mozarta pod kierunkiem Claudio Astronio nagrane dla Amadeus (Włochy) z Bolzano Baroque Ensemble (Claudio Astronio) oraz motety F. A. Bonportiego dla austriackiej ORF (Alte Musik) z zespołem Ricreation d’Arcadia (Takashi Watanabe), Responsoria J.D.Zelenki z Collegium 1704 i Vaclavem Luksem (Akccent 2012), oraz krążek prezentujący utwory sakralne Henry’ego Purcella na sopran i bas z udziałem Petera Kooija (Stradivarius 2012, Włochy), płyta monograficzna z utworami M. Castelnuovo – Tedesco na sopran i gitarę z udziałem gitarzysty Giulio Tampalini dla Brilliant Classics (maj 2017). Obecnie Artystka przygotowuje sie do nagran Ariette da camera Cesare Dominicetiego dla Tactus (Włochy) z udziałem pianisty Corrado Ruzza, do płyty zawierającej repertuar monograficzny Fernando Sora na sopran i gitarę z udziałem gitarzysty Giuseppe Chiaramonte dla Da Vinci Edition ( Japonia), oraz do nagrań dla Brilliant Classics monograficznego krążka z muzyką Louisa Spohra z klarnecistą Rocco Parisim i pianistą Francesco Bissantim.

 

Orkiestra barokowa Altberg Ensemble

Jest zespołem powstałym w 2017 r. z inicjatywy Jakuba Kościukiewicza, wiolonczelisty specjalizującego się w historycznym wykonawstwie muzyki baroku, wykładowcy Akademii Muzycznej w Łodzi, muzyka m.in. Wrocławskiej Orkiestry Barokowej (Narodowe Forum Muzyki) i koncertmistrza Musicae Antiquae Collegium Varsoviense (Warszawska Opera Kameralna).

Debiut zespołu miał miejsce podczas XVIII festiwalu Kolory Polski. Altberg Ensemble uświetniał obchody 800-lecia Piotrkowa Trybunalskiego koncertując w zabytkowym gmachu Trybunału Koronnego. Formacja brała również udział w pierwszym w Łodzi wykonaniu na historycznych instrumentach Muzyki na Wodzie G. F. Haendla w ramach Międzyuczelnianej Orkiestry Barokowej podczas AŻ Festiwalu. Zespół występował w Narodowym Instytucie Fryderyka Chopina w Warszawie w ramach projektów edukacyjnych wraz z zespołem tańca dworskiego Cracovia Danza. Powstanie łódzkiej orkiestry barokowej zostało docenione przez łódzkie środowisko artystyczne, co zaowocowało nominacją i zwycięstwem w plebiscycie portalu Kalejdoskop na „najbardziej wystrzałowe wydarzenie kulturalne w 2017 roku”. Grupa została uhonorowana Armatką Kultury 2017. Orkiestra uświetniła również koncertem ze znakomitym organistą Krzysztofem Urbaniakiem rozpoczęcie cyklu koncertów organowych w Filharmonii Łódzkiej. Została również zaproszona do prestiżowego cyklu 200 kantat J. S. Bacha na 200-lecie Uniwersytetu Warszawskiego, wykonując mało znane i wymagające kantaty BWV 107 i 184 pod kierunkiem wybitnego organisty i klawesynisty Jőrga-Andreasa Bőttichera, który to koncert powtórzony został w kościele św. Mateusza w Łodzi w październiku 2018 r.

Zespół składa się z profesjonalnych muzyków grających na instrumentach historycznych. Są to absolwenci i wykładowcy Katedry Klawesynu i Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Muzyka dawna, poszczególne klasy instrumentów historycznych, rozmaite zespoły kameralne jak i akademicka orkiestra barokowa, od prawie dekady rozwijają się na łódzkiej uczelni bardzo prężnie. Umożliwiają one studentom kształcenie w zakresie historycznego wykonawstwa i cieszą się coraz większą popularnością. Projekt Altberg Ensemble ma na celu zintegrowanie środowiska wyróżniających się muzyków związanych z łódzką uczelnią oraz umożliwienie zapoznania się z ich kunsztem publiczności całego regionu. Wszyscy członkowie zespołu grają na instrumentach z epoki baroku (oryginalnych bądź ich wiernych kopiach) oraz używają strun jelitowych i smyczków barokowych. Stosują również historyczne praktyki wykonawcze, co wymaga nie tylko wszechstronnego wykształcenia w dziedzinie samej instrumentalistyki, ale również szerokiej wiedzy teoretycznej oraz doświadczenia. Wielu członków zespołu nabywa je współpracując z renomowanymi zespołami muzyki dawnej w kraju i zagranicą. W zależności od potrzeb repertuarowych zespół poszerzany jest o zaproszonych muzyków gościnnych. Repertuar zespołu obejmuje kameralne i orkiestrowe dzieła instrumentalne oraz wokalno-instrumentalne XVII i XVIII wieku.

Nazwa zespołu inspirowana jest postacią Emmy Altberg (1889-1983), pianistki i klawesynistki, artystki niezwykle twórczej i poszukującej, zafascynowanej muzyką dawną. Kontynuowała ona tradycje prekursorki renesansu klawesynu i muzyki dawnej Wandy Landowskiej, u której uczyła się w Saint-Leu-la-Forȇt w latach 20-stych XX w. Zaraz po II Wojnie Światowej Emma Altberg otworzyła i prowadziła klasę klawesynu w PWSM w Łodzi.