Niedziela z muzyką

Koncert „Niedziela z muzyką u św. Mateusza”

(wstęp wolny)

 

2 kwietnia 2017 r.

 

Krzysztof Urbaniak

organy

 

Program koncertu:

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

– Toccata in C BWV 566a

Friedrich Christian Mohrheim (1719-1780)

Ein feste Burg ist unser Gott

Krzysztof Urbaniak (1984)

Tombeau de Petrus Artomius (improwizacja)

Daniel Magnus Gronau (ca. 1700-1747)

Ein feste Burg ist unser Gott

Franz Danksagmüller (1969)

Estampie

Louis Vierne (1870-1937)

Carillion de Westminster

 

Organizator koncertu:

Parafia Ewangelicko-Augsburska św. Mateusza w Łodzi

 

Krzysztof Urbaniak    
Jest absolwentem warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w klasie organów prof. Józefa Serafina oraz w klasie klawesynu prof. Leszka Kędrackiego. Ukończył także Hochschulefür Musik undDarstellende Kunst w Stuttgarcie w klasie organów prof. Ludgera Lohmanna oraz w klasie klawesynu prof. JörgaHalubka (KünstlerischeAusbildung i Konzertexamen). Stopień doktora otrzymał w 2012 r. w Akademii Muzycznej w Krakowie. W 2016 r. uzyskał stopień doktora habilitowanego w Akademii Muzycznej w Łodzi.

Zdobył liczne nagrody na międzynarodowych konkursach organowych, były to między innymi:

I nagrody:

– Międzynarodowy Konkurs Organowy im. ArpaSchnitgera(Brema/Cappel/Altenbruch/Lüdingworth, 2010),

– Międzynarodowy Konkurs Organowy im. WillemaHermansa (Pistoia/Larciano, 2009),

– V Konkurs Polskiej Muzyki Organowej (Legnica, 2002).

II nagrody:

– Międzynarodowy Konkurs Organowy im. FranzaSchmidta (Kitzbühel/Hopfgarten, 2006),

– Międzynarodowy Konkurs Organowy im. Petra Ebena (Opava, 2004)

 

Otrzymał także stypendium twórcze Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2016), nagrodę Marszałka Województwa Łódzkiego w kategorii „Osobowość” (2014), nagrodę JM Rektora Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi (2014), nagrodę Konferencji Rektorów Łódzkiego Oddziału Polskiej Akademii Nauk (2013), stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wybitnego młodego naukowca (2011), nagrodę “Łódzkie Eureka” (2011), stypendium „Młoda Polska“ (2009), stypendium fundacji Cusanuswerk dla studentów niemieckich uczelni (2008), fellowshipKeymjungUniversity w Korei (2006) oraz stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2006, 2005).

 

Koncertował na kilku kontynentach. Ma na swoim koncie publikacje solowych płyt CD dla wydawnictw niemieckich. Jego płyty dla wydawnictwa PaschenRecords („DanzigerBarock” z 2014 r. nagrana na organach Hildebrandta w Pasłęku oraz „Retrospection” z 2015 r. nagrana na renesansowych organach kaplicy zamku Sønderborg w Danii) zebrały bardzo dobre międzynarodowe recenzje. W sezonach 2013/2014, 2014/2015, 2015/2016 pełni funkcję artysty w rezydencji Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina. Był jurorem  międzynarodowych konkursów organowych w Alkmaar (2015) i  w Katowicach (2014) oraz IV Akademicki Konkurs Organowegow Poznaniu 2014). Jako pedagog regularnie prowadzi kursy na zabytkowych organach (m.in. w Stralsundzie, Pasłęku, Gottorf, Alkmaar).

 

Krzysztof Urbaniak obecnie jest Kierownikiem Katedry Organów i Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, w której prowadzi swoją klasę organów. Jest także adiunktem w Katedrze Organów Akademii Muzycznej w Krakowie.

Jako konsultant ds. budownictwa organowego prowadzi projekty renowacji i budowy nowych organów. W latach 2013-2016 pełnił funkcję rzeczoznawcy do spraw zabytkowych organów przy Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczpospolitej Polskiej.

Jako ekspert organowy konsultował znaczące polskie projekty konserwacji i budowy nowych organów w ostatnich latach  m.in. organy barokowe  i symfoniczne w Filharmonii Łódzkiej ; konserwacja i rekonstrukcja zabytkowych organów Andreasa Hildebrandta w Pasłęku, obecnie zaś konserwacja zbytkowych organów w Olkuszu autorstwa Hansa Hummla i Jerzego Nitrowskiego.

 

Jest autorem publikacji poświęconych budownictwu organowemu oraz aspektom wykonawczym muzyki organowej. W 2013 r. opublikował monografię „Sztuka registracji w kręgu północnoniemieckim od XVI do XVIII w.”. W 2012 r. wraz z Martinem Rostem odnalazł uznawane od 1946 r. za zaginione utwory organowe gdańskiego kompozytowa Daniela Magnusa Gronaua, zawierające największy zachowany XVIII-wieczny zbiór wskazówek registracyjnych. W 2015 r. w wydawnictwie OrtusVerlag (Beeskow) pod redakcją obu odkrywców ukazało się dwutomowe kompletne wydanie wariacji chorałowych Daniela Magnusa Gronaua, które w międzynarodowej prasie fachowej zebrało bardzo pozytywne recenzje.

 

Jest ponadto członkiem stowarzyszeń  BaltischesOrgel Centrum e.V. (Stralsund), Stowarzyszenia na Rzecz Historycznych Organów Hansa Hummla (Olkusz), FörderkreisOrganeum (Weener). Pełni funkcję eksperta ds. organów Komisji Muzyki Kościelnej Diecezji Elbląskiej.

Jest założycielem i dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Pasłęku.