Niedziela z muzyką

Koncert kameralny z cyklu “Niedziela z muzyką u św. Mateusza”

(wstęp wolny)

Wykonawcy:

  • Joanna Klisowska – sopran
  • Jakub Kościukiewicz – wiolonczela barokowa
  • Ewa Mrowca – klawesyn

Program koncertu:

  • Domenico Gabrielli (1651-1690) – Sonata G dur (wiolonczela i b.c.)
  • Hector Joseph Fiocco (1703-1741) – Lamentatio Secunda ( sopran, wiolonczela i b.c.)
  • Louis Marchande (1668-1612) – Chaconne in d (klawesyn solo)
  • Domenico Gabrielli – Ricercar in a (wiolonczela solo)
  • Hector Joseph Fiocco – Lamentatio Tertia (sopran i b.c.)

 

Joanna Klisowska

urodziła się we Wrocławiu i tu podjęła edukację muzyczną jako skrzypaczka a potem studia wokalne w Akademii Muzycznej.Ukończyła roczny kurs śpiewu barokowego pod kierunkiem C. Ansermet (Mediolan) oraz dwuletnie studia podyplomowe z wyróżnieniem w Musikhochschule w Trossingen na Wydziale Muzyki Dawnej. Kształciła się również pod kierunkiem znanej polskiej śpiewaczki Jolanty Żmurko, a także uczestniczyła w licznych kursach wykonawstwa muzyki baroku prowadzonych przez m.in: G. Banditelli, M.C.Kiehr, Petera Kooija, B. Schlick, J.Christensena, L. Brunmayr-Tutz i innych. Specjalizuje się w wykonawstwie muzyki baroku i klasycyzmu. W kręgu jej zainteresowań znajduje się również muzyka francuska końca XIX wieku, pieśń oraz muzyka współczesna.Prowadzi ożywioną działalność koncertową współpracując m.in z C. Astronio, G. Capuano, R. Kingiem, B. Kuijkenem, L. Ghielmim, P. Nemethem, P.Neumannem, G. Prandim, M. Schuldt-Jensenem, M. Toporowskim, Ch.Toetem, R. Vettorim oraz z zespołami: Arion Choir & Consort, Artsemble, Bozen Baroque Ensemble, Il Canto di Orfeo , Divina Armonia, Il Cenacolo della Chimera, Immortal Bach Ensemble, Stuttgarter Vocal Ensemble, Mitteleuropea Orchestra Barocca, La Verdi Barocca.Występowała m.in. na festiwalach takich, jak: Rheingau Musik Festival, Settimane Barocche, Musica e Poesia a S. Maurizio (Mediolan), Festival Internazionale di Danza e di Musica Antica (Mediolan), Festival Brežice (Brezice), Festival di Musica Barocca di Rovino (Rovigno), Festival Mozart (Rovereto), Settembre in Musica (Florencja), Musica Antiqua (Bolzano), Forum Musicum (Wrocław), Wratislavia Cantans, Maj z Muzyką Dawną (Wrocław), Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej (Wrocław), Musica Elettronica Nuova (Wrocław).Koncertuje w całej Europie. Prowadzi również działalność pedagogiczną. Wraz z G. Capuano i z zespołem Il Canto di Orfeo jest w trakcie realizacji materiału nagraniowego złożonego ze wszystkich oratoriów G. Carissimiego.W jej dorobku płytowym znajduje się niedawno odkryte Oratorium Der Mensch ein Gottesmörder L. Mozarta pod kierunkiem Claudio Astronio nagrane dla firmy Amadeus (Włochy) oraz motety F. A. Bonportiego nagrane dla austriackiej ORF.

Jakub Kościukiewicz

ur. w 1979 r. we Wrocławiu. Absolwent AM w Krakowie w kl. wiolonczeli ad. Teresy Kamińskiej. W czasie studiów zainteresował się muzyką dawną oraz wiolonczelą barokową. Obecnie jest to główna dziedzina jego działalności. Kwalifikacje na tym polu pogłębiał studiując na Dresdner Akademie für Alte Musik (kl. Christine Kyprianides) oraz biorąc udział w szeregu kursów prowadzonych przez R. Zipperlinga, J. ter Linden’a, M. Möllenbecka, L. U. Mortensena,P. Carrai, B. Málè, S.Standage’a, S. Prestona, A. Manze, R. Podger, N. Hadden, A. Bernardiniego, N. Parle’a, K. McGillivray, B.Cartera, A.Stecka, J. Christensena, M. van Delfta, P.Holtslaga, A. Sapiechy. Uczestniczył w warsztatach Międzynarodowej Orkiestry Barokowej pod dyrekcją Jaquesa Ogg’a (2001,2002). W latach 2003-2005 kontynuował studia w Guildhall School of Music & Drama w Londynie w kl. Alison McGillivray, które zakończył dyplomami PgDip oraz MMus. Współpracował z wieloma polskimi i zagranicznymi zespołami muzyki dawnej, m.in. Dolnośląską Orkiestrą Barokową, Orkiestrą Liryczną, Orkiestrą I Rzeczypospolitej, Cantores Minores Wratislavienses, The Violin Consort, Harmonia Sacra, La Tempesta, Harmonologią, Kapelą Jasnogórską, Concerto Polacco, Il Piacere, Camerata Podlaska, Fiori Pari, Collegio di Musica Sacra, Nova Silesia, Les Muffatti, Gabrielli Players i Maresiénne Consort. Brał udział w projektach prowadzonych przez m.in. E. Gattiego, P. Goodwina, P. McCreesha, J. ter Lindena, P. Beznosiuka, J. Schroedera, M.Stryncla, A. Speringa, W. Kłosiewicza, M. Szelesta, P. van Heyghena, M. Toporowskiego i J. T. Adamusa. Uczestniczył w wielu festiwalach, m.in. Wratislavia Cantans, , Brezice 2000, Maj z Muzyką Dawną we Wrocławiu, Dni Bachowskie w Krakowie, Bachtage Potsdam, Festiwal Bachowski w Świdnicy, Gaude Mater, Festiwal Muzyki Dawnej w Warszawie, Festiwal Muzyki Sakralnej we Lwowie, Forum Musicum, Crucifixus Est, Incarnatus Est, Wieczory Wawelskie, Musique des Ecrins, Bachfest Leipzig, Handelfest Karlsruhe. Występował w Polsce, Niemczech, Belgii, Szwajcarii, Francji, Holandii, Hiszpanii, Słowenii, Wielkiej Brytanii, na Ukrainie i w USA. W latach 2003 i 2004 prowadził klasę wiolonczeli barokowej na letnich kursach muzyki dawnej w Le Treport. Prowadzi zajęcia z muzyki dawnej w Zespole Szkół Muzycznych im F. Chopina w Warszawie. Od roku 2011 będzie prowadził klasę wiolonczeli barokowej na Akademii Muzycznej im. K. I G. Bacewiczów w Łodzi. Obecniewspółpracuje z zespołami Nova Casa oraz Musicae Antique Collegiae Varsoviense przy Warszawskiej Operze Kameralnej. Jednym z owoców tej współpracy jest spektakl Tre Donne z Olgą Pasiecznik. Jest również członkiem Wrocławskiej Orkiestry Barokowej. Gra na instrumencie G. S. Liebicha z 1790 roku.

Ewa Mrowca

ur. w Krakowie, naukę gry na klawesynie rozpoczęła w wieku 12 lat. W 2002 r. ukończyła z wyróżnieniem studia w Krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie prof. Elżbiety Stefańskiej.Następnie odbyła roczne studia pod kierunkiem Nicholasa Parle w Guildhall School of Music and Drama w Londynie uzyskując stopień MMus. W latach 2003-2006 dzięki stypendium Rządu Szwajcarskiego studiowała improwizację, basso continuo oraz klawesyn w Schola Cantorum Basiliensis (w klasie Jorga Andreasa Bottichera).Brała udział w kursach mistrzowskich w Accademia Musicale Chigiana w Sienie prowadzonych przez Kennetha Gilberta i Christopha Rousseta, w kursach realizacji basso continuo prowadzonych przez Jespera Christensena, a także w kursach prowadzonych przez Pierra Hantai, Elisabeth Joye, Boba van Asperena.W 2003 zdobyła wyróżnienie na VI Konkursie Broadwooda w Londynie. Występowała jako solistka pod kierunkiem J. Ogga, J.Rifkina., a także realizując basso continuo w projektach prowadzonych przez Rachel Podger, Jordiego Savalla, Tony’ego Rooleya, Stephena Prestona, oraz pioniera historycznego wykonawstwa Jaapa Schrodera. Koncertuje w Polsce, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Belgii, Hiszpanii i USA. Na stałe współpracuje z zespołami Harmonici Caelestes, oraz Nova Casa z którym to we wrześniu 2009 r wraz z Olgą Pasiecznik została przygotowana premiera spektaklu Tre Donne Tre Destini z muzyką G.F. Handla dla Warszawskiej Opery Kameralnej.W czerwcu 2009 roku uzyskała tytuł doktora sztuki. Szczególne miejsce w jej działalności zajmuje temat stylowej realizacji basso continuo. Obecnie pracuje na stanowisku adiunkta w Akademii Muzycznej w Łodzi, oraz w Akademii Muzycznej w Krakowie. Ewa Mrowca gra na kopii instrumentu włoskiego z przełomu XVII i XVIII wieku zbudowanym przez Detmara Hungerberga w 2006 roku.