Jubileusz 85 – lecia kościoła i uroczysty koncert

W imieniu Parafii Ewangelicko-Augsburskiej św. Mateusza w Łodzi mamy zaszczyt zaprosić na jubileusz 85-lecia poświęcenia kościoła św. Mateusza oraz ponowne otwarcie kościoła po zakończeniu pierwszego etapu remontu, współfinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego pod nazwą:

“Prace konserwatorskie, restauratorskie i modernizacyjne zabytkowego kościoła Ewangelicko-Augsburskiego św. Mateusza w Łodzi.”

Uroczystości odbędą się w niedzielę 10 listopada.

Program jubileuszu:

  • Uroczyste nabożeństwo o godz. 10:00
  • Koncert Jubileuszowy “Niedziela z muzyką u św. Mateusza” godz. 17:00

Wykonawcy:

  • Joanna Klisowska – sopran
  • Sławomir Cichor – trąbka
  • Irena Wisełka-Cieślar – organy
  • Orkiestra Kameralna Polish Camerata – dyrygent Marek Głowacki

Program koncertu:

  • Luboš Fišer (*1935) – Dialog per Tromba e Organo (1966)
  • Kevin McKee (*1980) – Aspen Grove z cyklu Centennial Horizon (trąbka i organy)
  • Giovanni Viviani (1638 -1693?) – Sonata C-dur (trąbka i organy)
  • Louis Vierne (1870-1937) – Allegro z II Symfonii organowej op. 20
  • Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Kantata Jauchzet Gott in allen Landen BWV 51

W czasie koncertu zostanie złożona nowa kapsuła czasu w miejscu odnalezionej w trakcie remontu kapsuły z roku 1923.

 

Joanna Klisowska – sopran

urodziła się we Wrocławiu i tu podjęła edukację muzyczną jako skrzypaczka a potem studia wokalne w Akademii Muzycznej w klasie Prof. B. E. Werner. Następnie ukończyła kurs śpiewu barokowego pod kierunkiem C. Ansermet (Mediolan) oraz dwuletnie studia podyplomowe z wyróżnieniem w Musikhochschule Trossingen na Wydziale Muzyki Dawnej kształcąc się pod kierunkiem Ch. Hilza i M. K. Kiehr. Pracowała również pod kierunkiem znanej polskiej śpiewaczki Jolanty Żmurko, a także uczestniczyła w licznych kursach wykonawstwa muzyki baroku prowadzonych przez m.in: G. Banditelli, P. Kooija, B. Schlick, J. Christensena, L. Brunmayr-Tutz i innych.Joanna Klisowska specjalizuje się w wykonawstwie muzyki Baroku i Klasycyzmu. W kręgu jej zainteresowań znajduje się również muzyka francuska końca XIX wieku, pieśń oraz muzyka współczesna. Artystka prowadzi ożywioną działalność koncertową współpracując m.in z C. Astronio, G. Capuano, M. Creedem , R. Kingiem, B. Kuijkenem, L. Ghielmim, V.Luksem, P. Nemethem, P. Neumannem, M. Schuldt-Jensenem, M. Toporowskim, Ch. Toetem, R. Vettorim oraz z zespołami: Accademia della Arcadia, Artsemble, Bozen Baroque Ensemble, Il Canto di Orfeo (IT), Collegium 1704 (CZE), Divina Armonia (IT), Immortal Bach Ensemble (DE), SWR Stuttgart Vocal Ensemble ( DE), Mitteleuropea Orchestra Barocca (IT), La Verdi Barocca (IT).Sopranistka występowała m.in. na festiwalach takich jak: , Utrecht Early Music Festival, Festival Ambronay, Rheingau Musik Festival (Niemcy), Wratislavia Cantans (Wrocław), Settimane Barocche (Brescia), Musica e Poesia a S. Maurizio (Mediolan), Festival Hendlowski (Poznań), Festival Internazionale di Danza e di Musica Antica (Mediolan), Festival Brežice (Brezice), Festival di Musica Barocca di Rovino (Rovigno), Festival Mozart (Rovereto), Settembre in Musica (Florencja), Musica Antiqua (Bolzano), Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej (Wrocław), Musica Elettronica Nuova (Wrocław). Koncertuje w całej Europie. Prowadzi również działalność pedagogiczną i kursy mistrzowskie. Od dwóch lat jest jurorem w Concorso Internazionale di Musica Antica odbywającym się w Pienzy (Włochy). W jej dorobku płytowym znajduje się niedawno odkryte Oratorium Musicum Der Mensch ein Gottesmörder L. Mozarta pod kierunkiem Claudio Astronio nagrane dla Amadeus (Włochy) z Bolzano Baroque Ensemble (Claudio Astronio) oraz motety F. A. Bonportiego dla austriackiej ORF (Alte Musik), Responsoria J. D. Zelenki z Collegium 1704 i Vaclavem Luksem (Akccent 2012), oraz nowa płyta prezentująca utwory sakralne Henry\’ego Purcella na sopran i bas z udziałem Petera Kooija ( Stradivarius 2012)(Włochy).

Sławomir Cichor – trąbka

jest absolwentem Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Ukończył tam studia z wyróżnieniem w klasie trąbki prof. Igora Cecocho. Naukę kontynuował na studiach podyplomowych w tej samej uczelni. Uzupełnieniem edukacji było uczestnictwo w kursach i lekcjach u takich pedagogów jak: Crispian Steele Perkins, James Thompson, Reijer Dorresteijn, Matthias Kamps, Gabriele Cassone, Sergiej Nakariakow, Richard Stoelzel, Bo Nilsson, Robert Frear, Jose Chafer Mompo. Jest laureatem Ogólnopolskiego Festiwalu Trębaczy w Kaliszu ( 1996 r. III nagroda, 1999 r. II nagroda ) Ogólnopolskiego Konkursu Dętych Zespołów Kameralnych w Warszawie ( 2005 r. I nagroda ) i finalistą Ogólnopolskiego Konkursu Wykonawców Muzyki XX w. ( 2000 r. ). Działalność kameralna Sławomira Cichora obejmuje pracę w zespołach Wratislavia Trumpet Consort oraz Varsovia Brass Quintet, z którym nagrał płytę Voice and Brass. Od dziesięciu lat zajmuje się wykonawstwem muzyki dawnej na historycznej trąbce. W tym okresie współpracował z zespołami: Warszawska Opera Kameralna, Concerto Polacco, La Tempesta, Dolnośląska Orkiestra Barokowa, Orkiestra Liryczna, Musica Florea ( Praga ), Kapela Jasnogórska. W ramach projektu Kapela Jasnogórska dokonał wielu premierowych nagrań muzyki kompozytorów polskich. W czerwcu 2013 r. wystąpił jako solista i kameralista w zespole złożonym ze światowej sławy trębaczy ( Rex Richardson, Vince di Martino, Richard Stoelzel, Matthias Kamps, Hunter Eberly, Bil Lucas, Kevin Maloney ) na dorocznej konferencji International Trumpet Guild w USA.

Irena Wisełka-Cieślar – organy

ukończyła z wyróżnieniem Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną w Łodzi w klasie organów prof. Jana Kucharskiego. Uczestniczyła w wielu mistrzowskich kursach interpretacji organowej prowadzonych m.in. przez J. E. Köhlera, G. Bovet, J. Regnery, H. Wulfa, B. Oberhammera. W 2006 roku uzyskała tytuł profesora sztuk muzycznych. Już od czasów studiów prowadzi działalność koncertową, biorąc udział w wielu renomowanych festiwalach muzycznych, m.in. Gdańsk-Oliwa – Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej, Warszawa – Bach, ale nie tylko,Wiedeń – Orgelfestival, Budapeszt – International Organ Recitals, Berlin – Steglitzer Kirchenmusiktage, Maria-Musik, Lankwitzer Konzerte, Passau- Internationale Orgelkonzerte, Erfurt -Internationale Universitätsmusiken), Darmstadt -Sommerorgelkonzerte, Silvi Marine (Włochy) – Festival Organistico Internationale Dell`Assuanta, Brugge – Kathedraalconcerten, Amsterdam – Orgelpark.. Występuje jako solistka i kameralistka na terenie całej Europy. W jej solowym repertuarze znajdują się utwory o różnorodnej stylistyce, choć szczególną estymą darzy twórczość J. S. Bacha i O. Messiaena. Dokonała wielu prawykonań oraz nagrań utworów polskich kompozytorów współczesnych (K. Knittel, B. K. Przybylski, B. Dowlasz, S. Zamuszko). Współtworzyła płytę “Panorama muzyki polskiej VI – Mistrz i uczniowie 2 (Acte Prealable), która została nominowana do nagrody fonograficznej Fryderyki 2004. Zrealizowała wiele nagrań dla Polskiego Radia, Telewizji Polskiej i Telewizji Holenderskiej. Nagrała też autorską płytę na organach w kościele św. Mateusza w Łodzi (DUX). W 1996 wraz z Grażyną Fajkowską założyła Duo Organowe A Piacere – Duo występuje w Polsce, Niemczech i Włoszech, wykonując zarówno oryginalne utwory organowe na cztery ręce, jak i własne opracowania. Koncertuje też z Beatą Zawadzką-Kłos (sopran); wcześniej również z Antonim Wierzbińskim (flet) oraz chórem Lankwitzer Vokalensemble z Berlina. Prowadzi klasę organów w Akademii Muzycznej w Łodzi. W latach 2005 -2012 pełniła funkcję Prorektora do spraw naukowo – dydaktycznych Akademii Muzycznej w Łodzi, a obecnie jest Dziekanem Wydziału Fortepianu, Organów, Klawesynu i Instrumentów Dawnych. Uczestniczy w pracach jury wielu konkursów organowych, prowadziła także kurs mistrzowski w Konserwatorium w Enschede (Holandia). Od 1996 r. jest kierownikiem artystycznym cyklu koncertów Niedziela z muzyką u św. Mateusza w kościele ewangelickim św. Mateusza w Łodzi.

Orkiestra Kameralna POLISH CAMERATA

powstała w 1990 roku z inicjatywy uznanego polskiego wiolonczelisty i pedagoga prof. S. Firleja. Zespół składa się z muzyków Filharmonii im. A. Rubinsteina w Łodzi oraz kadry dydaktycznej Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Wysoki poziom artystyczny zespołu zapewnił orkiestrze koncerty na prestiżowych festiwalach w kraju i za granicą. Orkiestra odbyła kilka większych tournee koncertowych m. in. w Hiszpanii w 1992 r., Niemczech i Francji w 1994 r. Zespół posiada w swym repertuarze dzieła muzyczne okresu baroku, klasycyzmu, romantyzmu, nie stroniąc także od muzyki współczesnej. Orkiestra dokonała nagrań CD i DVD dla TVN i PWSTFiTv w Łodzi. Instytucja kultury – Zasłużony dla Kultury Polskiej. Od 2001 r. zespołem kieruje Marek Głowacki.

Marek Głowacki – dyrygent

Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Łodzi (fortepian) oraz Akademii Muzycznej w Krakowie (dyrygentura symfoniczna). Brał udział w Międzynarodowych Kursach Mistrzowskich prowadzonych przez wybitnego kreatora muzyki oratoryjno-kantatowej prof. dr h.c. H. Rillinga wraz z Międzynarodową Orkiestrą Akademii Bachowskich w latach 1993, 1996, 1998. Od roku 1999 ściśle współpracuje z Zespołem Wokalnym all\’ Antico, stąd też wzięły się kilkukrotne w ciągu każdego roku kreacje wykonawcze wielkich dzieł muzyki oratoryjnej baroku i klasycyzmu. Współpracował z takimi solistami jak: E. Indijć, M. Fedorova, Sz. Kończal, K. Jakowicz, P. Pławner , Ł. Błaszczyk, M. Boberska, U. Kryger, P. Kusiewicz, R. Minkiewicz, Cz. Gałka, R. Tesarowicz czy T. Chmielewski, a także ze znakomitym aktorem B. Wrocławskim. W roku 2005 uzyskał tytuł doktora, a w 2011 habilitował się w dziedzinie artystycznej – dyrygentura. Został wyróżniony Odznaką Honorową Zasłużony dla Kultury Polskiej oraz Srebrnym Krzyżem Zasługi. Honorowy członek Towarzystwa Muzycznego im. K. Nicze w Pabianicach. Jest profesorem nadzwyczajnym UJK w Kielcach.