Niedziela z muzyką

Koncert „Niedziela z muzyką u św. Mateusza”

(wstęp wolny)

2 grudnia 2018 r. godz. 17.00

 

Koncert organowy

 

Wykonawca:

Krzysztof Urbaniak

 

Program koncertu:

Natalia Zanni-Lewandowska (1982)

Erwartung

Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788)

− Sonata g-moll Wq 70

Allegro moderato

Adagio

Allegro

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

− Opracowania chorałowe:

An Wasserflüssen Babylon BWV 653b

Wachet auf, ruft uns die Stimme BWV 645

Meine Seele erhebt den Herren BWV 648

Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)

− Allegro d-moll (1844)

Krzysztof Urbaniak (1984)

− Improwizacje na temat Nun komm, der Heiden Heiland

 

Organizator koncertu:

Parafia Ewangelicko-Augsburska św. Mateusza w Łodzi

 

Krzysztof Urbaniak 

Jest absolwentem warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w klasie organów prof. Józefa Serafina oraz w klasie klawesynu prof. Leszka Kędrackiego. Ukończył także Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie w klasie organów prof. Ludgera Lohmanna oraz w klasie klawesynu prof. Jörga Halubka.  Stopień doktora otrzymał w 2012 r. w Akademii Muzycznej w Krakowie, a w 2016 r. uzyskał stopień doktora habilitowanego na Akademii Muzycznej w Łodzi.

Jest kierownikiem Katedry Organów i Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. W łódzkiej uczelni muzycznej pełni ponadto funkcję pełnomocnika JM Rektora ds. współpracy międzynarodowej oraz prowadzi swoją klasę organów. Jest także adiunktem w Katedrze Organów Akademii Muzycznej w Krakowie.

Zdobył liczne nagrody na międzynarodowych konkursach organowych, były to m.in.: I nagroda – Międzynarodowy Konkurs Organowy im. Arpa Schnitgera (Brema/Cappel/Altenbruch/ Lüdingworth, 2010), I nagroda – Międzynarodowy Konkurs Organowy im. Willema Hermansa (Pistoia/Larciano, 2009), II nagroda – Międzynarodowy Konkurs Organowy im. Franza Schmidta (Kitzbühel/Hopfgarten, 2006), II nagroda – Międzynarodowy Konkurs Organowy im. Petra Ebena (Opava, 2004), I nagroda – V Konkurs Polskiej Muzyki Organowej (Legnica, 2002).

Otrzymał także stypendium twórcze Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2016), nagrodę Marszałka Województwa Łódzkiego w kategorii „Osobowość” (2014), nagrodę JM Rektora Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi „za wybitną działalność na rzecz rozwoju potencjału naukowego Wydziału Fortepianu, Organów, Klawesynu i Instrumentów Dawnych” (2014), nagrodę Konferencji Rektorów Łódzkiego Oddziału Polskiej Akademii Nauk (2013), stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wybitnego młodego naukowca (2011), nagrodę “Łódzkie Eureka” (2011), stypendium „Młoda Polska“ (2009), stypendium fundacji Cusanuswerk dla studentów niemieckich uczelni (2008), fellowship Keymjung University w Korei (2006) oraz stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2006, 2005).

Juror  międzynarodowych konkursów organowych, m.in. we Freibergu 2017), w Alkmaar (2015), w Katowicach (2014) oraz w Poznaniu (2014). Jako pedagog regularnie prowadzi kursy na historycznych organach (m.in. akademie organowe w Stralsundzie, Pasłęku, Gottorf, Alkmaar).

Koncertował na kilku kontynentach. Ma na swoim koncie publikacje solowych płyt CD dla wydawnictw niemieckich. Jego płyty („Danziger Barock” z 2014 r. oraz „Retrospection” z 2015 r. zebrały bardzo dobre międzynarodowe recenzje. W sezonach 2013/2014, 2014/2015, 2015/2016 pełnił funkcję artysty-rezydenta Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina, zaś od 2017 jest kuratorem organów łódzkiej Filharmonii.

W latach 2013-2016 pełnił funkcję rzeczoznawcy do spraw zabytkowych organów przy Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczpospolitej Polskiej. Jest członkiem stowarzyszeń Baltisches Orgel Centrum e.V. (Stralsund), Stowarzyszenia na Rzecz Historycznych Organów Hansa Hummla (Olkusz), Förderkreis Organeum (Weener). Pełni funkcję eksperta ds. organów Komisji Muzyki Kościelnej Diecezji Elbląskiej.

Jako ekspert organowy konsultował znaczące polskie projekty konserwacji organów, m.in. konserwację i rekonstrukcję zbudowanych w latach 1717-1719 organów Andreasa Hildebrandta w Pasłęku  oraz konserwację organów z lat 1611-1633 w Olkuszu autorstwa Hansa Hummla  i Jerzego Nitrowskiego. Konsultował ponadto projekty budowy nowych instrumentów, m.in. organów barokowych Filharmonii Łódzkiej (2014), organów symfonicznych Filharmonii Łódzkiej (2015), obecnie zaś organów w stylu gdańskiego baroku dla Akademii Muzycznej w Łodzi.

Jest autorem publikacji poświęconych budownictwu organowemu oraz aspektom wykonawczym muzyki organowej. W 2012 r. wraz z Martinem Rostem odnalazł uznawane od 1946 r. za zaginione utwory organowe gdańskiego kompozytowa Daniela Magnusa Gronaua, zawierające największy zachowany XVIII-wieczny zbiór wskazówek registracyjnych.

Jest także założycielem i dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Pasłęku, jest ponadto dyrektorem artystycznym Dni Muzyki Organowej  i Kameralnej w Olkuszu.

 

Zadanie „Niedziela z muzyką u św. Mateusza” jest realizowane dzięki dofinansowaniu z budżetu Miasta Łodzi.